Kahvila-ja ravintola-alan trendejä

Perinteisesti näihin aikoihin on järjestetty Messukeskuksessa Gastro Helsinki messut, joka on Suomen johtava hotelli-, ravintola- ja suurkeittiöalan ammattitapahtuma.

Osallistuin Gasto Helsinki 2018 messuille näytteilleasettajana ja silloin ennustin kahvila-ja ravintola-alan tulevaisuuden trendejä. Kolmen vuoden jälkeen voin todeta, että pohtimani trendien suunnat pitävät paikkaansa.

Koronan takia tänä keväänä ei järjestetä mitään messuja livenä.

Luksuksella valittu näyttelypaikka


Vuonna 2018 Gasto Helsinki messuilla miinulla oli ilo ja kunnia olla Suomen parhaan alan oppilaitoksen, Haaga-Helian, luksus-yritysten messuosastolla. Yritykseni oli valittu mukaan Premiumia ja Luksusta-hankkeeseen, jossa kannustettiin pk-yrityksiä erottautumaan huipputason tuotteilla ja palveluilla. Näyttelypaikka 6h61 sijaitsi loistavalla paikalla Vuoden kokki-kilpailuosaston vieressä. Oli mahtavaa olla esillä muiden luksustason yritysten kanssa. 

Gastro Helsinki 2018 messuilla en pelkästään seisonut omalla ständilläni vaan kiertelin aktiivisesti muiden näytteilleasettajien osastoilla, keskustelin ihmisten kanssa, seurasin kilpailuja ja tutustuin tarjolla oleviin tuotteisiin ja palveluihin.


 


Robotiikka ja digitalisointi helpottavat työn tekemistä


Kahvila-ja ravintola-alalla tuotteet valmistaa ja palveluelämyksen tarjoaa yleensä aina ihminen. Yrittäjä tai omistaja maksaa henkilöstön palkan lisäksi myös sivukulut, joten henkilöstökustannukset ovat yleensä suuret. Mitä enemmän voidaan ihmisten tekemää työtä korvata, sitä suuremmat kustannussäästöt syntyvät ja tasalaatuisuus lisääntynee. Toisaalta persoonallisuus vähenee.

Henkilöstökustannukset ovat usein suuret kahvila-ja ravintola-alalla.


Robottitarjoilukärry


Gastro-messuilla 2018 oli esittelyssä robottitarjoilukärry, jonka pystyi ohjelmoimaan haluamalleen kulkureitille. Kärry osasi väistellä ihmisiä eikä ajanut päälle. Kärryn pystyi ohjelmoida kulkemaan niin keittiössä, salissa kuin tavarantoimituksessa. Näen, että tämänkaltainen ihmistyötä avustava robotiiikka tulee varmasti lisääntymään alalla. Pidemmälle rakennetut robotit voivat hoitaa tulevaisuudessa myös asiakaspalvelutehtäviä. Ne voi ohjelmoida puhumaan ja esimerkiksi ottamaan vastaan tilauksia.


Digitaalinen maailma


Digitalisointi tulee lisääntymään. Alalle suunnitellaan jatkuvasti uusia sovelluksia ja ohjelmia, joista jotkut ovat todella toimivia. Omavalvontasuunnitelman voi tehdä jo kokonaan sähköisesti. Varaston seuranta, reseptiikka ja työvuorolistojen suunnittelu hoidetaan myös monessa kahvila-ravintolassa sähköisesti. Ravintolan pöydän varaus etukäteen hoituu mielestäni kätevimmin netissä. Olen ollut ravintoloissa, joissa tilaus on tehty pöydästä itse tabletilla valitsemalla menusta mieluisat ruoka-ja juomavaihtoehdot. 
 

Digitalisointi lisääntyy kahviloissa ja ravintoloissa.


Luomu-, villi- ja lähiruoka palauttavat juurille 


Oli ilo nähdä Gastro-messuilla paljon pieniä kotimaisia tuottajia ja tiloja esittelemässä ylpeinä tuotteitaan. Monet ravintoloitsijat suosivat lähiruokaa ja harjoittavat jopa itse pienimuotoista omaa tuotantoa esimerkiksi hunajaa tuotetaan omaan tarpeeseen kaupunkiravintolan terassilla. Raaka-aineiden alkuperästä ollaan hyvin kiinnostuneita ja tuotteille halutaan antaa tarina.

Lähiruoka on suosittua.


Luonnonmukaisesti tuotettua


Messuilla tarjottiin monessa pisteessä suodatinkahvia ja se oli usein luomua. Luomutuotteiden kysyntä on selvästi kasvussa. Asiakkaat arvostavat yhä enemmän ruuan puhtautta ja ovat valmiita maksamaan luomutuotteista ekstraa. Mielestäni luonnonmukaisesti tuotettujen raaka-aineiden maku on usein huomattavasti parempaa, vaikka koko onkin pienempää. Eettisyyteen kiinnitetään huomiota ja reilua kauppaa kannatetaan.

Luomutuotteiden kysyntä kasvaa.


Metsän ruoka-aarteet


Metsästä löytyviä herkkuja arvostetaan ja käytetään yhä enemmän. Esimerkiksi Suomen gastronomisen seuran Vuoden 2017 ravintolaksi valittu ravintola Grön käyttää paljon metsästä löytyviä kasveja, villivihanneksia. Riistaruoka on suosittua ja sitä voi valmistaa helposti kotioloissakin. Ohessa on reseptini Kyyhkyn fileestä helposti gourmetruokaa. Lisää reseptejä, joissa on hyödynnetty metsän antimia löytyy kirjoittamastani Malinan Syksyn ruokareseptit e-oppaasta. Ruokapuolella palataan siis juurille, suositaan simppeliä ja puhdasta ravintoa.



Ympäristön, perinteiden ja asiakkaan kunnioittaminen


Ympäristön suojeluun ollaan vihdoin herätty. Valmistajat koettavat vähentää pakkausjätettä ja kahvila-ravintolayrittäjät suosivat kertakäyttöastioissa biohajoavia vaihtoehtoja. Kierrätys on kunniassa. Helsinkiin on avautunut jo ensimmäinen ”zero waste”-ravintola, joka pyrkii kierrättämään kaiken tuottamansa jätteen. 

Kierrättäminen on monissa kahviloissa ja ravintoloissa hoidettu mallikkaasti.


Alan ammattilaiset


Asiakaspalvelu-ja ammattitaito tulevat korostumaan entisestään niin keittiössä kuin salin puolella. Palvelun suhteen arvostetaan perinteisiä taitoja kuten vatitarjoilua, dekantointia ja flambeerausta ravintolan salin puolella. Toivottavasti meillä on pian myös tähtikokkien lisäksi tähtitarjoilijoita, tähtihovimestareita ja tähtibaristoja.

”Tähtikonsultin” messulook vuonna 2018.


Asiakas on kuningas


Asiakaspalvelu tulee ennen kaikkea korostamaan jokaisen asiakkaan yksilöllisyyttä. Erityisruokavaliot ja ihmisten omat ruokailumieltymykset pyritään ottamaan entistä paremmin huomioon. Ehkäpä meillä on pian kahviloita ja ravintoloita, jonne voi esittää kokonaan oman toiveensa menusta, esimerkiksi kehonrakentaja voisi tilata runsasproteiinisen ruoka-annoksen täysin omien makumieltymystensä mukaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *