Surkea kesäsää pilasi monen kahvila-ravintolayrittäjän viime tilikauden

Monilla yrityksillä tilikausi on kalenterivuosi ja kirjanpitäjät työstävät parhaillaan viime vuoden tilinpäätösraportteja. Istun konsultoitavan kahvila-ravintolayrittäjäasiakkaani kanssa ja käymme yrityksen vuoden 2017 tuloslaskelmaa ja tasetta läpi. Viime kesän luvut ovat surullista luettavaa. Yrittäjä sai keväällä A-oikeuden anniskeluluvat ja uutuutta hohkaava terassi valmistui vapun aikoihin. Kesätyöntekijöitä oli rekrytoitu ja odotukset olivat korkealla kesän myynnin suhteen.

Mutta mitä sitten kävikään? Kylmä ja sateinen kesäsää pilasi kaiken. Asiakkaat eivät tietenkään viihtyneet huonon ilman vuoksi terassilla ja yrittäjä ei päässyt lähellekään myyntitavoitteitaan. Takkiin tuli ja kunnolla. Nämä ovat niitä kuuluisia oppirahoja, joita moni yrittäjä joutuu maksamaan, kun ottaa yrittäjäriskin.

Onneksi asiakkaani kahvila-ravintola on auki ympäri vuoden. Pystyin auttamaan häntä kehitysehdotuksillani paikkaamaan kurjan kesän tuoman myyntivajeen ja saamaan toiminnan jälleen kannattavaksi. Mutta miten kaikki pelkästään kesällä auki olevat kesäravintolat, kesäkahvilat ja kesäkioskit pärjäävät?

kioskiIMG-8964.jpg

Palataanpa ajassa parikymmentä vuotta taaksepäin 1990-luvulle, aikaan, jolta nämä kuvat ovat. Perheyrityksemme harjoitti liiketoimintaa Helsingin Uimastadionin kahvila-ravintolassa ja kioskissa viitenä peräkkäisenä kesäkautena. Asiakasmäärät olivat täysin riippuvaisia ilmoista. Kun oli aurinkoinen päivä, ihmisiä oli aivan valtavasti ja päivämyynnit tuhansia euroja. Kun oli kylmä tai sateinen sää, asiakkaita oli vain hyppysellinen. Muistan noilta ajoilta yhden kesän, jolloin oli vain yksi hellepäivä ja sekin jo toukokuussa helatorstaina.

Mitä kesäkahvila-ravintolaa pyörittäessä tulee sitten huomioida? Ensinnäkin vuokrasopimuksen on oltava tarpeeksi pitkä. Jos vuokrasopimus on tehty vain vuodeksi, ollaan todennäköisesti veloissa ja pulassa, jos ilmat eivät olekaan suotuisat. Vastaavasti jättipotti voi odottaa, jos yrittäjälle osuukin hellekesä. Tilastollisesti viiteen vuoteen mahtuu todennäköisesti myös kauniita ja hyviä kesiä, jolloin voidaan kompensoida kylmien ja sateisten kesien tuoma tappio. 

Niinä päivinä, jolloin ilmat ovat hyvät ja asiakkaita paljon, on osattava rahastaa. Henkilökuntaa tulee olla tarpeeksi, koska palvelun on sujuttava. Tuotteet eivät saa loppua, vaan varastojen on riitettävä. On myytävä niin paljon kuin mahdollista. 

Laskemme varovasti konsultoitavan asiakkaani kanssa ensi kesän myyntibudjettia. Tärkeää on tietää minimimyyntitavoite. Jos kaipaat apua kahvila-ravintolasi ensi kesän toiminnan suunnitteluun tai kehittämiseen, on nyt hyvä aika ottaa yhteyttä hekilökohtaista konsultaatota varten. Kunpa ensi kesästä tulisi ihanan lämmin ja aurinkoinen.