Minkälaisiin kahviloihin ja ravintoloihin työntekijät haluavat töihin?

Näin pikkujouluaikaan moni ravitsemisalan yritys kiroilee alalla vallitsevaa paikoittaista työvoimapulaa. Nyt olisi monessa ravitsemusliikkeessä töitä tarjolla ja myyntiä olisi mahdollista tehdä, kun vain saisi osaavaa henkilökuntaa hommiin. 

 

Ravitsemisalalla vallitsee paikoin työvoimapula

Ravitsemisalalla tuotteet valmistetaan tai pannaan esille menekin mukaan käsin ja tarjoilukin toteutuu pitkälti työntekijöiden toimesta. Näin ollen kahviloissa ja ravintoloissa tarvitaan usein paljon henkilökuntaa tuottamaan laajojen aukioloaikojen puitteissa tapahtuva kokonaisvaltainen palveluelämys. Suurissa kasvukeskuksissa, pääkaupunkiseudulla ja Lapin turistikohteissa sesonkiaikaan on pulaa osaavasta ravitsemisalan henkilökunnasta. Paikoin vallitsee todelliset työntekijöiden markkinat eli rautaiset alan osaajat työllistyvät hyvin ja pystyvät usein neuvottelemaan itselleen hyvät työehdot. Ravitsemusliikkeiden kesken vallitsee usein kova kilpailu ja uusia kahviloita ja ravintoloita nousee kuin sieniä sateella. Moni yrittäjä miettii Miten saada kahvila-ravintola kannattavaksi?

Kahvila-ravintolan kannattavuus.jpg

Toimiva työyhteisö, selkeät säännöt ja tasalaatuisuus 

Koska alalla vallitsee työntekijöiden markkinat, hakeudutaan mieluusti töihin sellaisiin kahviloihin ja ravintoloihin, missä kokonaisuus toimii hyvin. Työntekijät arvostavat ennen kaikkea toimivaa työyhteisöä ja hyvää työilmapiiriä. Miten sitten rakentaa toimiva kokonaisuus? Tärkeää on luoda pelisäännöt, joita yhdessä noudatetaan. Työssä pitää pyrkiä tasalaatuisuuteen eli asiakas saa aina yhtä korkealuokkaista palvelua ja herkullisia tuotteita riippumatta siitä onko työvuorossa omistaja vai osa-aikainen extratyöntekijä. Kaikki tietävät tarkasti mitä tehdä ja miten. Uusien työntekijöiden perehdytystä helpottavat hyvin laaditut kirjalliset ohjeistukset ja mahdolliset opetusvideot tai verkkokurssit. Näitä pystyn rakentamaan pienille ravitsemusliikkeille helposti yksin ja nyt myös isoille yrityksille yhteistyössä kilpailija-kollegani kanssa.

 

Manuaalin kirjoitus-palvelu ja hinta

Monessa pienessä kahvilassa tai ravintolassa ei ole lainkaan kirjoitettua työn ohjeistusta eli manuaalia henkilökunnalle. Tällöin toiminta on haastavaa, kun työntekijät tekevät asioita eri tavalla. Tasalaatuisuutta ei myöskään saavuteta. Manuaalin kirjoitus on suuri urakka monelle yrittäjälle ja siksi se jää usein tekemättä pienissä paikoissa. Moni ravintoloitsija osaa ajatuksen tasolla sanoa, miten asiat tulisi hoitaa, mutta monen on hankalaa tarttua kynään ja tuottaa kirjallinen ohjeistus. Tässä minä voin auttaa. Olen kirjoittanut työurani varrella lukusia manuaaleja kahvila-ravintoloihin ja toiminut esimiehenä sadoille työntekijöille. Hanskaan siis hyvin rungon, mitä asioita manuaalista tulee löytyä. Tietenkin jokainen ravitsemusliike on erilainen ja jokaiselle räätälöidään omanlainen versio hyödyntäen jo olemassa olevaa mahdollista valmista dataa. Osaava henkilökunta tulee mieluusti töihin paikkaan, jossa on selkeät ohjeet.

Ylöjärven Liikuntakeskuksen kahvila.jpg

Pääsin konsultoimaan mahtavaa Ylöjärven Liikuntakeskuksen kahvilan liiketoimintaa ja samalla pilotoin uuden manuaalin kirjoitus-palveluni. Kirjoitin kahvila-ravintolan käytännön toiminnan tueksi kirjallisen manuaalin, josta löytyy kaikki tärkeät asiat. Manuaalia pystytään päivittämään jatkossa itse henkilökunnan toimesta ja se jää siis kahvila-ravintolan ikuiseksi toiminnan työkaluksi.

 

"Uudistimme Malina Pursiaisen ohjauksella kahvion toimintaa ja loimme työntekijöille tarkan manuaalin työnohjaukseen. Malinan ammattitaidon asiosta, meillä hyödynnetään manuaalia työskentelyssä päivittäin. Projekti onnistui hienosti ja pysyimme sovituissa deadlineissa. Suosittelen lämpimästi! "

Magdalena Koskela, Ylöjärven Liikuntakeskuksen asiakaspalveluvastaava, Fressi Ylöjärven vt. Keskusvastaava

 

Manuaalin kirjoitus-palveluni hinta määräytyy pitkälti käytettävään aikaan. Jos palvelu ostetaan minulta kevytkonsutoinnin tai syvällisen konsultoinnin yhteydessä, pystyn tarjoamaan sen luonnollisesti edullisempaan hintaan. Aikaa menee tiedon keräämiseen ja tietenkin itse kirjoitustyöhön. Tarjousta tehdessä laitan aina maksimihinnan asiakkaalleni, näin vältymme mahdollisilta ikäviltä yllätyksiltä myöhemmin molemmin puolin. Jos kiinnostuit uudesta manuaalin kirjoitus-palvelustani, ota ihmeessä yhteyttä.

Ylöjärven Liikuntakeskus.jpg

Henkilökunnan motivointikoulutus ja palkitseminen

Sanotaan, että ravintola-ala on matalapalkka-ala ja alan työehtosopimuksen mukaiset taulukkopalkat eivät ole järin suuria. Aina palkka ei kuitenkaan ole se kaikkein tehokkain työn motivaattori. Henkilökuntaa pystytään motivoimaan työhön ja sitouttamaan kahvila-ravintolaan myös muilla tavoin kuin riihikuivalla rahalla.

Tein Ylöjärven Liikuntakeskusksen kahvila-ravintolaan siis syvällisen konsultoinnin ja muutimme osittain konseptia lanseeraten kokonaan uusia palveluita ja tuotteita. Pidin kahvion henkilökunnalle motivointi-ja muutoskoulutuksen, jossa ”myin” heille uuden konseptin mukaiset toimintamallit ja samalla tsemppasin tuleviin uudistuksiin. Tilaisuudessa kävimme läpi kaikkien ajatuksia ja hyvässä hengessä keskustelimme asioista. Koulutus onnistui täydellisesti ja työntekijät saivat uutta positiivista energiaa työhön. Yhdessä mietimme myös palkitsemiseen liittyviä asioita, loimme yhteiset tulostavoitteet ja henkilökunnan palkitsemismallin. Jatkossa kaikki puhaltavat yhteen hiileen ja tämä lisää ehdottomasti yrityksen kannattavuutta pitkällä aikavälillä. Ja mikä parasta, työntekijät saavat hyvän fiiliksen ja uutta intoa. Monet haluavat aidosti olla myös kehittämis-ja ideoitityössä mukana. On tärkeää tunnustaa jokaisen vahvuudet ja antaa kiitosta, kun siihen on aihetta. 

"Malina Pursiainen kehitti Ylöjärven Liikuntakeskuksen kahvilatoimintaa aktiivisella ja innostavalla tavalla! Hän sai porukan todella hyvin mukaansa. Koko prosessi ja siihen liittyvät aineistot ovat selkeitä ja käyttökelpoisia.”

Tommi Alanen, toimitusjohtaja, Arkta Kiinteistöt Oy