Miksi kahvila-ravintolayrittäjän kannattaa lähteä opintomatkalle?

Toimiessani kahvila-ravintolayrittäjänä tein usein opintomatkoja ja suosittelen matkustamista niin kotimaassa kuin ulkomailla oppimistarkoituksessa kaikille toimiville yrittäjille. Olen matkustanut mm. Chilessä ja Argentiinassa, jossa vierailin kahdellatoista eri viinitilalla. Viinitiloilla osallistuin ohjattuihin viinitastingeihin ja sain tutustua viinin tuotantoprosessiin laajasti. Las Vegasissa puolestaan osallistuin maahantuomamme amerikkalaisen elintarvikkeen omistajan järjestämään upeaan seminaariin. Tuon reissun ehkä mieleenpainuvin muisto oli hotelli ja kasino MGM Grand:n tiloissa illalla järjestetty cocktail-tilaisuus, joka oli suureksi yllätykseksi kokonaan alkoholiton. Marraskuisesta Tallinnan kahviloiden vierailustani voit lukea täältä Kahvila-ja ravintola-alan konsultin havainnot Tallinnan kahvilakierrokselta.

Ideoita huipputuotteista

Opintomatkoilla olen saanut valtavasti ideoita. Uusia ajatuksia olen saanut ennen kaikkea tuotteiden osalta. Erilaiset ruoat ja eksoottiset maut maailmalla pistävät tuotekehittelyprosessin toimintaan. Mietin usein, voisinko mahdollisesti valmistaaa kahvila-ravintolassani jotain tämän paikallisen herkun kaltaista. Makumaailmaa kannattaa mielestäni usein tuunata suomalaiseen suuhun sopivaksi. Yksi perheyrityksistämme, Russian Fastfood, valittiin vuonna 1990 City-lehden vuoden parhaaksi Fastfood-ravintolaksi Helsingissä. Yrityksemme ehdoton hittituote oli zebureki, venäläinen lihapiirakka. Tuote oli loppupeleissä täysin meille kustomoitu eikä muistuttanut paljoa alkuperäistä versiotaan, mutta sillä ei ollut väliä, koska suomalaiset asiakkaat rakastivat sitä.

Palvelukulttuurista oppia maailmalta

On opettavaista nähdä, miten eri lailla asioita tehdään maailmalla. Ekskursioilla olen mm. ihaillut miten monta asiakaspalvelijaa onkaan Thaimaan Bangkokin kahvila-ravintolassa yhtä asiakasta kohden tai ihmetellyt miten pitkälle itsepalvelu onkaan viety Brasiliassa Riossa ns. kiloravintoloissa. Oman kahvila-ravintolan palvelukulttuuria voi aina muuttaa, muotoilla ja kehittää, henkilökuntaa kouluttaa ja opettaa. Sanotaan, että vain muutos on pysyvää.

Mikä opintomatkakohteeksi?

Jos toimit kahvila-ravintolayrittäjänä ja mietit kuumeisesti ensimmäisen opintomatkasi kohdetta, suosittelisin todennäköisesti Sinulle matkaa joillekin ravitsemisalan kansainvälisille isoille messuille. Ulkomailla ruokamessut ovat usein valtavan suuria ja nähtävää riittää monelle päivälle. Olisiko mahtavaa tutustua erikoisiin elintarvikkeisiin, innovatiivisiin ravitsemisalan laitteisiin ja huipputyövälineisiin maailmalla? Voisit verkostoitua kansainvälisten toimijoiden kanssa. Mikset ehkä toisi tuliaisena esimerkiksi erikoisia työasuja tai uutta sisustusrekvisiittaa omaan ravitsemusliikkeeseesi Suomeen? 

Kotona ajatukset junnaavat paikoillaan

On usein hyvä irtautua hetkeksi tutusta arjesta ja tarkastella asioita matkan päästä. Omassa kahvila-ravintolassa koko ajan ollessa ei välttämättä edes näe mahdollisia epäkohtia. Saattaa olla haastellista päästä työntouhussa tavoiteltuun flow-tilaan, jossa uudet ideat pulpahtelevat solkenaan. Joskus pitää mennä kauas, että näkee lähelle. Tarjoan Kahvila-ravintolayrittäjän sijaispalvelua, joten nyt on reissuun lähteminen monelle kahvilan pitäjälle helpompaa kuin koskaan ennen. Kannattaa muuten aina ennen matkan varaamista selvittää oman kirjanpitäjän kanssa miten opintomatka kirjataan mahdollisesti yrityksen kuluihin.