Mikä kahvila-ravintolan pitämisessä on parasta?

Toimiessani kuuden vuoden ajan NewCo Helsingissä yritysneuvojana palvellen alkavia ja toimivia yrittäjiä tein yllättävän havainnon. Todella moni haaveilee oman kahvilan, ravintolan tai sisustusliikkeen perustamisesta, vaikka heiltä puuttuisi kokonaan aiempi kokemus alalta. Kokemusta voidaan hankkia opiskelun, työnteon ja harrastuneisuuden kautta eli jos vaikka kokkailee intohimoisesti kotona.


Kahvila-ravintolan avaaminen

Mielestäni kahvila-ravintolan pitämisen ehdottomasti paras vaihe on avaaminen. Olen avannut viisi omaa kahvila-ravintolaa ja lukuisia muita ravitsemusliikkeitä perheyrityksellemme ja asiakkailleni. Rakastan kaikkea sitä konseptin suunnittelua ja rakentamista. Koskelan sairaalan kahvila-ravintolani Cafe Koskelon avasin kolmessa vuorokaudessa, se on ehdoton nopeusennätykseni. Uutuudenviehätys kiehtoo minua, tykkään niin ideoinnista, luomisesta, suunnittelemisesta ja rakentamisesta. Pitkät päivät ja raskas työ ei minua haittaa silloin, kun saan olla synnyttämässä jotain ihanaa kahvila-ravintolaa. Olen miettinyt, että voisin tulevaisuudessa aina avata vuodessa yhden uuden ravintola-alan toimipaikan ja myydä sen liiketoiminnan avaamisen jälkeen eteenpäin. Niin paljon kahvila-ravintolan avaamisen prosessi minua vieläkin himottaa. Kahvila-ravintolan perustamiseen sisältyy monia eri vaiheita, joista kerron tässä.

Cafe Koskelo Malina Pursisinen.JPG

Yrityksen perustamisen apuna

Kahvila-ravintolan perustamiseen kannattaa ehdottomasti käyttää ulkopuolista asiantuntija-apua. Parasta neuvoa saa tietenkin kahvila-ja ravintola-alan kokeneilta yrittäjiltä ja konsulteilta. Kahvila-ravintolan perustamisessa piilee niin monia kompastuskiviä, jotka voi välttää helposti asiantuntijan avulla. Yritykseni Malifood Oy tarjoaa alkaville ravintola-alan yrittäjille henkilökohtaista konsultointia, jonka tavoitteena on auttaa rakentamaan menestyvää liiketoimintaa jo ihan alusta alkaen. Monilla yrittäjillä ei ole alkuvaiheessa rahaa tai aikaa ostaa intensiivistä neuvontaani, siinä tapauksessa suosittelen tulemaan mukaan Ravintolan ja kahvilan perustajan-verkkokurssilleni tai ostamaan kirjoittamani suositun Kahvila-ravintolan-perustaminen e-oppaan. Minua voi myös tulla kuuntelemaan ja tapaamaan eri tapahtumiin. Koulutan oppilaitosten, järjestöjen, organisaatioiden ja yritysten järjestämissä omissa tilaisuuksissa. Luennoin muun muassa 18.9.18 NewCo Helsingin ja 21.11.18 YritysVantaan järjestämissä maksuttomissa Ravintolan ja kahvilan perustajan päivissä.


Sisustus luo tunnelman ja toimiva keittiö tehokkuuden

Suunnittelu alkaa usein tilan pohjapiirustuksen laatimisesta. Itse mietin ensin aina paperilla tai kuvana miten toiminnot, huonekalut ja laitteet sijoittuvat ravitsemusliikkeessä. Seuraavaksi tehdään hankinnat kilpailutuksen jälkeen usein monesta eri paikasta ja aloitetaan mahdollinen tarkkaan aikataulutettu remontti. Suunnitelmiin saattaa tulla muutoksia, koska vasta todellisuus näyttää aina mikä toimii parhaiten. Keittiössä mietitään työergonomiaa, käytännöllisyyttä ja tehokkuutta. Mikään ei ole raivostuttavampaa kuin työskentely keittiössä, joka on suunniteltu päin mäntyjä ja ei toimi. Suosittelen aina käyttämään horeca-alalle erikoistuneita ammattilaista suunnittelu-, sisustus- ja rakennustöissä. On niin mahtavaa ottaa toimipaikan tila haltuun ja luoda upea viimeistelty kokonaisuus.

Malina Pursiainen avaa kahvilan.JPG

Tuotekehittelyn tuloksena menun ja hinnaston rakentaminen

Ravitsemisalan toimipaikassa keskiössä on tietenkin loistavat tuotteet eli hyvä ruoka ja juoma. Liikeidean mukaan valitaan myytävät tuotteet ja rakennetaan reseptiikka. Alan messuilta saa hyviä ideoita, täältä voit lukea miten erottauduin kevään 2018 Gastro-messuilla muista näytteilleasettajista. Valitaan hyvät maahantuojat ja yhteistyökumppanit. Tavoitteena on synnyttää toimiva kokonaisuus, jossa tuotteet toimivat yhteen. Rakentamiseen voi kulua paljonkin aikaa, kun esimerkiksi jokainen valittava viini tulee miettiä tarkkaan. Tuotekehittely vaatii hyvän flow-tilan ja roppakaupalla luovuutta. Tuotteiden pääraaka-aineiden valinnoissa kannattaa hyödyntää sesonkia. Kun myytävät tuotteet on valittu, rakennetaan hinnasto. Lasketaan tarkasti jokaiselle tuotteelle kateprosentti ja päätetään myyntihinta. 


Palvelu kruunaa elämyksen

Kun ravitsemusliikkeen sisustus ja tuotteet on mietitty, sinetöi hyvä ammattitaitoinen palvelu lopullisen täydellisen ravintolakokemuksen. Kahvila-ravintoloissani työntekijäni olivat suuri voimavarani ja luottamus oli molemminpuolista. Henkilökunnan mitoitus on äärimmäisen tärkeää. Työvuorolistat tulee laatia niin, että kokonaisuus toimii myös taloudellisesti. Henkilökunnan käyttäytymisellä ja ystävällisellä palveluasenteella on suuri merkitys. Kahvila-ravintolan työntekijät viestittävät yrityksen arvoja, imagoa ja brändiä oman käyttäytymisen ja ulkoasun välityksellä. Toisinaan on tarvetta jatkokouluttaa ja motivoida henkilökuntaa, tällöin voin järjestää yritykselle räätälöidyn koulutustilaisuuden.

Malina Pursiainen Cafe Tikru.JPG

Jatkuva kehittäminen

Kun kahvila-ravintola on saatu avattua, alkaa toiminnan pyörittämisen rutiinit hahmottua. Alkaville ravintoloitsijoille annan usein vinkiksi, että kannattaa seurata toimintaa kalenterivuoden verran. Silloin näkee sesongit ja mahdolliset hiljaiset ajat. Toimintaa on tärkeää kehittää kokemuksen pohjalta. Koska ala on niin kova ja työ rankkaa, loppuu joskus ravintola-alan yrittäjältä paukut kesken. Tällöin autan ja kehitän toimintaa yhdessä ravintoloitsijan kanssa uusille urille. Voin auttaa myös hetkellisesti ottamalla ohjat käsiin ja tarjoutumalla kahvila-ravintolayrittäjän sijaiseksi vaikkapa yrittäjän oman viikon lomamatkan ajaksi.


Kiitokset onnistuneesta kokemuksesta lämmittävät

Kahvila-ravintolan pitämisessä on palkitsevaa, kun onnistuu ja saa kiitosta. On niin imartelevaa, kun asiakkaat kehuvat herkullisia tuotteita, ensiluokkaista palvelua ja viiden tähden sisusta. Siitä tulee niin hyvä mieli. Hyvä mieli tulee myös siitä, kun asiakkaat tulevat yhä uudestaan ja uudestaan, kun he suosittelevat, kiittävät ja tuovat vielä ystävätkin mukaansa. Hyvästä ravintolakokemuksesta kannattaa aina jättää tippiä ja antaa palautetta, se motivoi henkilökuntaa ja on kiitoksen konkreettinen osoitus. 


Kannattavaa liiketoimintaa ja menestystä

Tavoitteena on tietenkin rakentaa menestyvä kahvila-ravintola, joka tekee tuottoa. On ihanaa, että voi työllistää itsensä ja muita, tarjota elämyksiä asiakkaille ja vieläpä nauttia menestyksestä. Aina ei ole helppoa ratkaista miten saada kahvila-ravintola kannattavaksi? Silloin, kun kaikki sujuu kuin valssi, on kahvila-ravintolan pitäminen todella siistiä. Elämäntehtäväni on auttaa kahviloita ja ravintoloita menestymään.